CASE REPORT
“Youth guarantee” – a common initiative of the EU member states to
improve the situation of young people at the labour market
More details
Hide details
1
Instytut Polityki Społecznej
Uniwersytet Warszawski
Publication date: 2020-05-28
Corresponding author
Jacek Męcina
Instytut Polityki Społecznej UW, ul. Nowy Świat 67, 00–927 Warszawa, adres elektroniczny
autora: jmecina@hotmail.com
Problemy Polityki Społecznej 2014;26:75-98
KEYWORDS
ABSTRACT
The youth is one of the most vulnerable groups at the labour market in Poland as well
as in other European countries. A high unemployment rate among young people as well
as social and economic consequences of this situation made the European Commission
and the governments of the member states affected by this problem to work out common
actions in order to solve the problem. The measures include Youth Employment Package
with an initiative to establish the Youth Guarantee Programme. In response to the
documents of the European Commission, the Polish Ministry of Labour and Social
Policy developed a plan of implementation of Youth Guarantee with the application
of ‘the Initiative on employment of young people in Poland’ which aims at performing
actions in order to reverse the negative trend in the youth employment. According to
the principles of Youth Guarantee, all young people up to the age of 25, regardless of registration at the job centre, will be given a good quality job offer no later than for
months after the completing formal education or a job loss. The job offer should be
adjusted to individual needs and conditions. There are supposed to be new system tools
implemented: apprenticeship or employment or relocation vouchers, as well as loans for
undertaking a business activity, or exempting employers from the subscription to Labour
Fund and Employment Fund Contribution if the employee is up to the age of 30. The
implementation plan of Youth Guarantee attempts to create an extensive offer to support
young people, as well as to strengthen and complement the current actions, and provide
a system of monitoring the changes.
REFERENCES (15)
2.
Eurofound (2012), NEETs – Young people not in employment, education or training: Characteristics, costs and policy responses in Europe, autorzy: M. Mascherini i in., Luxembourg, Publications Office of the European Union.
4.
Komunikat KE (2012), Wniosek zalecenie Rady w sprawie ustanowienia Gwarancji dla młodzieży (COM(2012) 729). COM(2013) 447 final.
5.
Męcina J. (2013), Niewykorzystane zasoby. Nowa polityka rynku pracy, Warszawa, Instytut Polityki Społecznej UW.
6.
Młodzież a rynek pracy (2013), B. Leszczyńska (red.), Warszawa, Wojewódzki Urząd Pracy.
7.
OECD (2012), Better Skills, Better Jobs, Better Lives. A Strategic Approach to Skills Policies,.
9.
Pańków M. (2012), Młodzi na rynku pracy. Raport z badania, Warszawa, Instytut Spraw Publicznych.
10.
Plan realizacji „Gwarancji dla młodzieży” w Polsce (2014) (kwiecień), Warszawa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
11.
Program „Młodzi na rynku pracy”. Działania na rzecz zmniejszenia bezrobocia młodzieży (2012), Warszawa, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
http://www.mpips.gov.pl/downlo... [dostęp: 5 VII 2014].
12.
Standing G. (2011), Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, tłum. P. Kaczmarski, M. Karolak, „Praktyka Teoretyczna”. Polskie tłumaczenie pierwszego i drugiego rozdziału dostępne pod adresem: www.praktykateoretyczna.pl/index.php/rozdzial-1-prekariat oraz…/rozdzial-2-prekariat. Tłumaczenie udostępniane na licencji Creative Commons [dostęp: 1.07.2014].
14.
Szafraniec K. (2011), Młodzi 2011, współpraca: M. Boni (redakcja naukowa i rekomendacje dla polityk publicznych), P. Arak (koordynacja projektu), Warszawa, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
15.
The youth employment crisis: A call for action. Resolution and conclusions of the 101st Session of the International Labour Conference (2012), Geneva.