W artykule przedstawiono rezultaty badań dotyczących losów zawodowych absolwentów
szkół wyższych na rynku pracy na przykładzie Wydziału Nauk Ekonomicznych (WNE)
Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego (UWM). Analizy prowadzono między innymi pod
kątem: czasu po jakim podjęli pracę, zgodności zatrudnienia z kierunkiem i specjalnością
studiów, branży i wielkości podmiotów, w których znaleźli zatrudnienie, oraz zajmowanych
stanowisk. Podstawą wnioskowania były studia literaturowe oraz dane zawarte w raportach
instytucji centralnych i wojewódzkich. Na podstawie zgromadzonego materiału empirycznego, kierując się subiektywnym osądem jakości kształcenia przejawiającym się w radzeniu
sobie absolwentów WNE UWM na rynku pracy, można wystawić im ogólną ocenę dobrą:
40% byłych studentów „znalazło” bowiem pracę w okresie do sześciu miesięcy, 80% wykonuje pracę zgodną z kierunkiem studiów, dla 90% jest to praca w formie stałej umowy
oraz blisko co piąty po trzech latach pracy zajmuje stanowisko kierownicze.
REFERENCJE(25)
1.
Bożykowski, A., Dwórznik, M., Giermanowska, E., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-Sałamatin, J., Styczeń, M., Zając, T. (2014a). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-conte... [dostęp: 15.08.2018].
Bożykowski, M., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-Sałamatin, J., Styczeń, M., Zając, T. (2014b). Ścieżki edukacyjne i zawodowe absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Edukacja, nr 3(128), s. 5–21.
Dzierżek, A. (2014). Magister bez pracy. Oto mapa bezrobocia wśród osób z wyższym wykształceniem w UE. Pobrane z: http://forsal.pl/artykuly/8145... [dostęp: 15.08.2018].
Giermanowska, E. (2014). Kontekst badań i problemy badawcze, W: A. Bożykowski, M. Dwórznik, E. Giermanowska, A. Izdebski, M. Jasiński, J. Konieczna-Sałamatin, M. Styczeń, T. Zając, Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-conte... [dostęp: 15.08.2018].
Jasiński, M., Bożykowski, M., Chłoń-Domińczak, A., Zając, T., Żółtak, M. (2017). Who gets a job after graduation? Factors affecting the early career employment chances of higher education graduates in Poland. Edukacja, nr 4(143), s. 17–30.
Jelonek, M., Kasparek, K., Magierowski, M. (2015). Młodzi na rynku pracy — pracownicy, przedsiębiorcy, bezrobotni. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Kozłowska, I., Stec, A. (2017). Raport z badania losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Studia z perspektywy absolwenta. Rocznik 2012/2013. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Biuro ds. Kształcenia.
PARP (2013). Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce. Najważniejsze wyniki III edycji badań BKL z 2012 roku. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
PARP (2015). Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce. Najważniejsze wyniki V edycji badań BKL z 2014 roku. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Paturej, E., Poszewiecka, B., Konopka, I. (2013). Raport z badania ankietowego na temat: »Losy zawodowe absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie« przeprowadzonego wśród absolwentów rocznika 2011/2012. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Procedura badania ankietowego »Losy zawodowe absolwenta UWM w Olsztynie« (Załącznik nr 2a do Zarządzenia nr 4/2016 Rektora UWM w Olsztynie z dnia 22 stycznia 2016 r.). Pobrane z: http://www.uwm.edu.pl/wmww/spe... [dos tęp: 20.05.2017].
Rękas, M. (2015). Sytuacja ludzi młodych na rynku pracy w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej w latach 2008–2013. Studia Ekonomiczne. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 214, s. 103–114.
Rocki, M. (2018). Rynkowa wycena absolwentów studiów ekonomicznych w Polsce. Ekonomista, nr 1, s. 89–102. Pobrane z: http://www.ekonomista.info.pl/... [dos tęp: 15.08.2018].
Sedlak & Sedlak (2010). Monitorowanie losów zawodowych absolwentów szkół wyższych — rozwiązania stosowane w wybranych krajach europejskich. Kraków: Sedlak & Sedlak.
Zając, T., Jasiński, M., Bożykowski, M. (2017). Does It Pay To Be a Stem Graduate? Evidence from the Polish Graduate Tracking System. Research & Occasional Paper Series: CSHE.13.17, s. 1–9. Berkeley: Center for Studies in Higher Education, University of California. Pobrane z: https://cshe.berkeley.edu/site... [dostęp: 15.08.2018].
ZWWM (2007–2017). Analiza sytuacji na rynku pracy w województwie warmińsko-mazurskim. Monitoring realizacji Regionalnego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia za lata 2007–2017. Olsztyn: Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia, Dz. U. z 2014 r. Poz. 1370.
Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455.
Zarządzenie nr 4/2016 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 22 stycznia 2016 r. w sprawie określenia obszarów procesu dydaktycznego objętych badaniami ankietowymi, wzorów kwestionariuszy ankiet oraz procedur przeprowadzania badań ankietowych. Pobrane z: http://bip.uwm.edu.pl/node/501... [dostęp: 20.05.2017].
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.