This article presents the results of the research on the professional fate of selected graduates on the labour market on an example of the Faculty of Economic Sciences of the
University of Warmia and Mazury. Analyzes were conducted, among others in terms of
time the graduates took a job, the compatibility of employment with the field and specialty
of the study, the trade and the size of the business entity in which they found the job
and the occupied position. The basis of the conclusions were literature studies and data
included in the reports of central and provincial institutions. On the basis of the gathered
empirical evidence, in the subjective judgment of the quality of education manifested in
managing graduates on the labor market, it is possible to give a good mark in general,
because 40% of graduates found a job in six months after studying, 80% of them work
according to the field of study, 90% of them have a permanent contract of employment
and close to every fifth graduate has a managerial position after three years working.
REFERENCES(25)
1.
Bożykowski, A., Dwórznik, M., Giermanowska, E., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-Sałamatin, J., Styczeń, M., Zając, T. (2014a). Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-conte... [dostęp: 15.08.2018].
Bożykowski, M., Izdebski, A., Jasiński, M., Konieczna-Sałamatin, J., Styczeń, M., Zając, T. (2014b). Ścieżki edukacyjne i zawodowe absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego. Edukacja, nr 3(128), s. 5–21.
Dzierżek, A. (2014). Magister bez pracy. Oto mapa bezrobocia wśród osób z wyższym wykształceniem w UE. Pobrane z: http://forsal.pl/artykuly/8145... [dostęp: 15.08.2018].
Giermanowska, E. (2014). Kontekst badań i problemy badawcze, W: A. Bożykowski, M. Dwórznik, E. Giermanowska, A. Izdebski, M. Jasiński, J. Konieczna-Sałamatin, M. Styczeń, T. Zając, Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Raport końcowy. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Pobrane z: http://pejk.uw.edu.pl/wp-conte... [dostęp: 15.08.2018].
Jasiński, M., Bożykowski, M., Chłoń-Domińczak, A., Zając, T., Żółtak, M. (2017). Who gets a job after graduation? Factors affecting the early career employment chances of higher education graduates in Poland. Edukacja, nr 4(143), s. 17–30.
Jelonek, M., Kasparek, K., Magierowski, M. (2015). Młodzi na rynku pracy — pracownicy, przedsiębiorcy, bezrobotni. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Kozłowska, I., Stec, A. (2017). Raport z badania losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Studia z perspektywy absolwenta. Rocznik 2012/2013. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Biuro ds. Kształcenia.
PARP (2013). Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce. Najważniejsze wyniki III edycji badań BKL z 2012 roku. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
PARP (2015). Bilans Kapitału Ludzkiego w Polsce. Najważniejsze wyniki V edycji badań BKL z 2014 roku. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Paturej, E., Poszewiecka, B., Konopka, I. (2013). Raport z badania ankietowego na temat: »Losy zawodowe absolwentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie« przeprowadzonego wśród absolwentów rocznika 2011/2012. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.
Procedura badania ankietowego »Losy zawodowe absolwenta UWM w Olsztynie« (Załącznik nr 2a do Zarządzenia nr 4/2016 Rektora UWM w Olsztynie z dnia 22 stycznia 2016 r.). Pobrane z: http://www.uwm.edu.pl/wmww/spe... [dos tęp: 20.05.2017].
Rękas, M. (2015). Sytuacja ludzi młodych na rynku pracy w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej w latach 2008–2013. Studia Ekonomiczne. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 214, s. 103–114.
Rocki, M. (2018). Rynkowa wycena absolwentów studiów ekonomicznych w Polsce. Ekonomista, nr 1, s. 89–102. Pobrane z: http://www.ekonomista.info.pl/... [dos tęp: 15.08.2018].
Sedlak & Sedlak (2010). Monitorowanie losów zawodowych absolwentów szkół wyższych — rozwiązania stosowane w wybranych krajach europejskich. Kraków: Sedlak & Sedlak.
Zając, T., Jasiński, M., Bożykowski, M. (2017). Does It Pay To Be a Stem Graduate? Evidence from the Polish Graduate Tracking System. Research & Occasional Paper Series: CSHE.13.17, s. 1–9. Berkeley: Center for Studies in Higher Education, University of California. Pobrane z: https://cshe.berkeley.edu/site... [dostęp: 15.08.2018].
ZWWM (2007–2017). Analiza sytuacji na rynku pracy w województwie warmińsko-mazurskim. Monitoring realizacji Regionalnego Planu Działań na rzecz Zatrudnienia za lata 2007–2017. Olsztyn: Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 3 października 2014 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia, Dz. U. z 2014 r. Poz. 1370.
Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455.
Zarządzenie nr 4/2016 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 22 stycznia 2016 r. w sprawie określenia obszarów procesu dydaktycznego objętych badaniami ankietowymi, wzorów kwestionariuszy ankiet oraz procedur przeprowadzania badań ankietowych. Pobrane z: http://bip.uwm.edu.pl/node/501... [dostęp: 20.05.2017].
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.