PRACA ORYGINALNA
Accessibility Implementation in Public Cultural Institutions: An Opportunity or a Legally Imposed Necessity?
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej/ Instytut Kultury/ Zakład Zarządzania Kulturą, Uniwersytet Jagielloński, Polska
 
2
Instytut Kultury, Uniwersytet Jagielloński, Polska
 
Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu
 
 
Data nadesłania: 01-06-2023
 
 
Data ostatniej rewizji: 29-09-2023
 
 
Data akceptacji: 05-10-2023
 
 
Data publikacji online: 16-09-2024
 
 
Data publikacji: 16-09-2024
 
 
Autor do korespondencji
Agnieszka Konior   

Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej/ Instytut Kultury/ Zakład Zarządzania Kulturą, Uniwersytet Jagielloński, Łojasiewicza 4, 30-348, Kraków, Polska
 
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
This article is the result of research on accessibility of cultural institutions in Małopolska Region in Poland. The aim of the article is to determine how the legal system solutions introduced in Poland translate into practical management activities within cultural institutions.. The researchers have carried out an analysis of the existing data, focus group interviews and questionnaires among cultural institutions in Małopolska. Although the analysed case is Polish, its purpose is toit presents the examples of implementing accessibility that may inspire other cultural institution, including those based abroad. The text addresses the impact of legislation on the implementation of accessibility, the role of organizers and coordinators of accessibility, and the issue of managing the entire process. It analyzes the barriers that organizations face and the factors that influence accessibility. One of the most important conclusions of the research is that – besides financial aspects – sensitivity, openness and networking are crucial. The article concludes with concrete recommendations aimed at improving the effectiveness of actions taken in this area.
 
REFERENCJE (24)
1.
Convention on the Rights of Persons with Disabilities. (2006). ONZ.
 
2.
Dąbrowski, T. (2019). How to implement conscious employment and inclusion policies with regard to people with disabilities: Action plan. In A. Zaroda-Dąbrowska & T. Dąbrowski (Eds.), The essentials of diversity & inclusion management. Diversity Hub Think Tank.
 
3.
Dostępność Plus 2018−2025 – government program. (2018). Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/97063/Program_Dostepnosc_Plus.pdf.
 
4.
Dubiel, M. (2020). Together or separated? The Segregative and Integrative Models of Cultural Accessibility for Persons with Disabilities. Studia Humanistyczne AGH, 19 (2), 139–155.
 
5.
Goering, S. (2015). Rethinking disability: The social model of disability and chronic disease. Current Reviews in Musculoskeletal Medicine, 8(2), 134–138. https://doi.org/10.1007/s12178....
 
6.
Ilczuk, D. (2002). Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
7.
Isaac, R., Dharma Raja, B., & Ravanan, M. P. (2010). Integrating people with disabilities: Their right – our responsibility. Disability & Society, 25(5), 627–630.
 
8.
Kopeć, K. (2020). Is cultural policy in Poland in the process of recentralization? Transylvanian Review of Administrative Sciences, 60(E), 35–52.
 
9.
Laaksonen, A. (2010). Making culture accessible: Access, participation and cultural provision in the context of cultural rights in Europe. Council of Europe Publishing.
 
10.
Małopolska. Kultura wrażliwa. (n.d.). Retrieved 10 October 2021, from www.kulturawrazliwa.pl.
 
11.
Mituś, A. (2019). Tworzenie i funkcjonowanie państwowych i samorządowych instytucji kultury. In Vademecum dyrektora instytucji kultury. Wydawnictwo Beck.
 
12.
Model of ensuring accessibility of cultural institutions’ offer, Project “Kultura bez barier” implemented within the framework of measure 4.3 Transnational cooperation of the Program Wiedza Edukacja Rozwój for 2014¬2020. (2021).
 
13.
Pluszyńska, A. (2015). Podstawy prawne organizacji kultury i mediów. Attyka.
 
14.
Renko, V., Johannisso, J., Kangas, A., & Blomgren, R. (2021). Pursuing decentralisation: Regional cultural policies in Finland and Sweden. The International Journal of Cultural Policy. https://doi.org/10.1080/102866....
 
15.
Retief, M., & Letšosa, R. (n.d.). Models of disability: A brief overview. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 74(1). https://doi.org/10.4102/hts.v7....
 
16.
Santagati, M. E., Bonini Baraldi, S., & Zan, L. (2020). Understanding decentralization: Deconcentration and devolution processes in the French and Italian cultural sectors. International Journal of Public Sector Management, 33(4), 435–460. https://doi.org/10.1108/IJPSM-....
 
17.
Shakespeare, T. (2010). The Social Model of Disability. In J. D. Lennard (Ed.), The Disability Studies Reader. Routledge.
 
18.
Sobolewska, A., & Wilk, B. (2021). Zapewnianie i finansowanie dostępności. Praktyczny przewodnik dla sektora publicznego. C.H. Beck.
 
19.
Strategia na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021−2030. (2021). Rada Ministrów. http://www.niepelnosprawni.gov....
 
20.
Szpunar, M. (2018). Niewrażliwa kultura – o chronicznej potrzebie wrażliwości we współczesnym świecie. Kultura Współczesna, 4(103), 13–23.
 
21.
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. O dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848). (2019).
 
22.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. O zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696). (2019).
 
23.
Wilson, E. (2006). Defining and measuring the outcomes of Inclusive community for people with disability, their families and the communities with whom they engage. In C. Bigby, C. Fyffe, & J. Mansell (Eds.), From ideology to reality: Current issues in implementation of intellectual disability policy. Proceedings of the roundtable on intellectual disability policy (pp. 24–33). La Trobe University.
 
24.
Yeo, R. (2001). Chronic poverty and disability. Action on Disability and Development. http://www.chronicpoverty.org/....
 
ISSN:1640-1808
Journals System - logo
Scroll to top