STUDIA
Koprodukcja w Polsce: od rozpoznania do badań? Rozważania wstępne
 
Więcej
Ukryj
1
Institute of Political Studies, Polish Academy of Sciences
 
 
Data publikacji: 20-05-2020
 
 
Autor do korespondencji
Anna Ciepielewska-Kowalik   

Instytut Studiów Politycznych PAN, ul. Polna 18/20,00-625 Warszawa; author’s email address: aciepielewska@onet.pl.
 
 
Problemy Polityki Społecznej 2018;40:51-67
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Celem artykułu jest analiza czynników utrudniających rozpoznanie koprodukcji w politykach publicznych i jej wykorzystanie w badaniach naukowych w Polsce. Studium koncentruje się na trzech głównych tezach, tj. założeniu istnienia fasadowej formy koprodukcji w miejsce koprodukcji właściwej, ograniczenia koprodukcji do ram teoretycznych, przy jej słabym wdrożeniu w badaniach naukowych, oraz traktowania koprodukcji w sposób pragmatyczny, czyli jako narzędzia ograniczania wydatków publicznych, ale nie jako instrumentu zwiększającego udział obywateli w realizacji i stanowieniu polityk publicznych. Artykuł został podzielony na kilka części, w których dokonano przeglądu tła teoretycznego koprodukcji w literaturze zachodniej, zanalizowano powody słabego rozpoznania koprodukcji w Polsce i szanse na jej umocnienie w badaniach empirycznych oraz przedstawiono zastosowanie koprodukcji w polskiej polityce edukacyjnej. W studium wykorzystano analizę literatury i dostępnych danych statystycznych oraz zaprezentowano wyniki badań autorki w zakresie koprodukcji w polskiej polityce edukacyjnej.
 
REFERENCJE (59)
1.
Adamiak, P. (2013). Współpraca Miasta st. Warszawy z organizacjamipozarządowymi. Raport z badania jakościowego. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
 
2.
Alford, J. (1998). A Public Management Road Less Traveled: Clients as Co-producers of Public Services. Australian Journal ofPublic Administration, vol. 57, iss. 4, p. 128-137.
 
3.
Alford, J. (2009). Engaging Public Sector Clients: From Service-Delivery to Co-Production. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
 
4.
Arczewska, M. (2011). Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
5.
Amstein, S.R. (1969). A Ladder of Citizen Participation. Journal oftheAmerican Planning Association, vol. 35, no. 4, p. 216-224.
 
6.
Bovaird, T. (2007). Beyond Engagement and Participation: User and Community Co-production of Public Services. PublicAdministration Review, vol. 67, iss. 5, p. 848-860.
 
7.
Bovaird, T., Lóffler, E. (2012). From Engagement to Co-Production: How Users and Communities Contribute to Public Services. In: V. Pestoff, T. Brandsen, B. Verschuere (eds.), New Public Govemance, the Third Sector and Co-Production. (35-60). New York: Routledge.
 
8.
Brandsen, T., Helderman, J. (2012). The conditions for successful co-production in housing. In: V. Pestoff, T. Brandsen, B. Verschuere (eds.), Newpublic govemance, the third sector and co-production. New York: Routledge.
 
9.
Brandsen, T., Pestoff, V. (2008). Co-production: The Third Sector and the Delivery of Public Services. An Introduction. In: V. Pestoff, T. Brandsen (eds.), Co-production. The Third Sector and the Delivery ofPublic Services. London: Routledge.
 
10.
Brown, K., Keast, R., Waterhouse, J., Murphy, G., Mandell, M. (2012). Co-management to solve homelessness: Wicked Solutions for wicked problems. In: V. Pestoff, T. Brandsen, B. Verschuere (eds.), Newpublic govemance, the third sector and co-production. New York: Routledge.
 
11.
Celiński, A. i in. (2011). Raport końcowy z badań efektywności mechanizmów konsultacji społecznych, Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
 
12.
Ciepielewska-Kowalik, A. (2013). Organizacje non profit w polityce opieki i edukacji przedszkolnej w Polsce po 1989 r. Nowy model aktywizacji wspólnot lokalnych czy odpowiedź na kryzys finansów publicznych? Studia Polityczne, nr 32, p. 217-237.
 
13.
Ciepielewska-Kowalik, A. (2016). Koprodukcja w polityce opieki i edukacji przedszkolnej. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
 
14.
Dezeure, K., de Rynek, F. (2012). Don’t bite the hand that feeds you? On partnerships between private Citizen initiatives and local government. In: V. Pestoff, T. Brandsen, B. Verschuere (eds.), Newpublic govemance, the third sector and co-production. New York: Routledge.
 
15.
Główny Urząd Statystyczny (2016). Sektor non-profit w 2014 r. Warszawa: GUS.
 
16.
Główny Urząd Statystyczny (2016a). Działalność organizacji nonprofit w 2013 r.: zarządzanie, współpraca i świadczenie usług społecznych. Warszawa: GUS.
 
17.
Gumkowska, M. (2006). Organizacje pozarządowe jako partner administracji publicznej. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
 
18.
Gumkowska, M., Herbst, J., Wygnański, J. (2005). Współistnienie czy współpraca. Relacje sektora pozarządowego i administracji publicznej. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/ Jawor.
 
19.
Handzlik, A., Głowacki, J. (eds.). (2012). Partnerstwo — współpraca międzysektorowa w realizacji celów społecznych. Kraków: Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Uniwersytetu Ekonomicznego.
 
20.
Herbst, J. (2008). Współpraca organizacjipozarządowych i administracjipublicznej w Polsce 2008 — bilans czterech lat. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
 
21.
Hirst, P. (1994). Associative Democracy: New Forms ofEconomic and Social Govemance. Cambridge: Polity Press.
 
22.
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych (2015). Co-Production — A Desirable Choice or an Inevitable Necessity. Social Policy. The Polish Monthly Journal, no. 1, p. 1-36.
 
23.
Kasprzak, T. (2007). Formy współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych. In: M. Rymsza, G. Makowski, M. Dudkiewicz (eds.), Państwo a trzeci sektor. Prawo i instytucje w działaniu. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
24.
Kaźmierczak, T. (2012). Udział mieszkańców gmin w zarządzaniu gminnymi usługami publicznymi. In: A. Olech (ed.), Diagnoza partycypacjipublicznej w Polsce, vol. 1: Dyktat czy uczestnictwo? (78-99). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
25.
Kaźmierczak, T. (2014). Koprodukcja usługpublicznych (koncepcja, badania, rola w świadczeniu usług adresowanych do osób wykluczonych społecznie, warunki upowszechnienia). Warszawa.
 
26.
Kaźmierczak, T. (2015). The Third Sector and Co-Production — Remarks on the Emergence of a Social Model for the Provision of Public Services in Poland. Social Policy. The Polish Monthly Journal, no. 1, p. 27-32.
 
27.
Levine, C.H. (2008). Citizenship and Service Delivery: The Promise of Coproduction. In: N.C. Roberts (ed.), The Age of Direct Citizen Participation. Armonk-London: M.E. Sharp.
 
28.
Likert, R. (1961). New Pattems ofManagement. New York: McGraw-Hill.
 
29.
Makowski, G. (2007). Ogólny obraz współpracy międzysektorowej. In: M. Rymsza, G. Makowski, M. Dudkiewicz (eds.), Państwo a trzeci sektor. Prawo i instytucje w działaniu. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
30.
Makowski, G. (2011). Jakość współpracy między organizacjami pozarządowymi i administracją publiczną. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
31.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (2012). Sprawozdanie zfunkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za lata 2010 i 2011. Warszawa: MPiPS.
 
32.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (2014). Sprawozdanie zfunkcjonowania ustawy o działalnościpożytkupublicznego i o wolontariacie za lata 2012 i 2013. Warszawa: MPiPS.
 
33.
Nałęcz, S., Leś, E., Pieliński, B. (2015). Poland: A New Model of Govemment-Nonprofit Relations for the East? Voluntas. International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, vol. 26, iss. 6, p. 2351-2378.
 
34.
Niewiadomska-Guentzel, M. (2008). Ogólny obraz współpracy międzysektorowej. In: G. Makowski (ed.), Uprogu zmian. Pięć lat ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. (61-83). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
35.
Olech, A. (2012). Modele partycypacji publicznej w Polsce. In: A. Olech (ed.), Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, vol. 1: Dyktat czy uczestnictwo? (25-52). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
36.
Organisation for Economic Co-operation and Development (2011). Togetherfor Better Public Service: Partnering with Citizens and Civil Society. Paris: OECD.
 
37.
Ostrom, E. (1975). The Delivery of Urban Services: Outcomes of Change. Beverly Hills: Sagę.
 
38.
Ostrom, E. (1999). Crossing the Great Divide: Coproduction, Synergy, and Development. In: M.D. McGinnis (ed.), Polycentric Govemance and Development: Reading from the Workshop in Political Theory and Policy Analysis. (brak stron). Ann Arbor: University of Michigan Press.
 
39.
Ostrom, E. (2008). Polycentric Systems as One Approach for Solving Collective-Action Problems. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/p... [access datę: 18.03.2018].
 
40.
Parks, R.B., Baker, P.C., Kiser, L., Oakerson, R., Ostrom, E., Ostrom, V., Percy, S.L., Vandivort, M.B., Whitaker, G.P., Wilson, R. (1981). Consumers as Coproducers of Public Services: Some Economic and Institutional Considerations. Policy Studies Journal, vol. 9, iss. 7, p. 1001-1011.
 
41.
Pestoff, V.A. (2008). A Democratic Architecture for the Welfare State. London: Routledge.
 
42.
Pestoff, V.A. (2012). Co-Production and Third Sector Social Services in Europę: Some Crucial Conceptual Issues. In: V. Pestoff, T. Brandsen, B. Verschuere (eds.), New Public Govemance, the Third Sector and Co-Production. New York: Routledge.
 
43.
Pestoff, V., Saito, Y., Vamstad, J. (2017). Co-production of health care and elder care — Cooperative models in Japan. Paper presented at 6th EMES International Research Conference on Social Enterprise, Louvain-la-Neuve, July 03-06 2017.
 
44.
Porter, D.O. (2012). Co-production and Network Structures in Public Education. In: V. Pestoff, T. Brandsen, B. Verschuere (eds.), New public govemance, the third sector and co-production. New York: Routledge.
 
45.
Przewłocka, J. (2011). Współpraca organizacji pozarządowych i administracji publicznej w roku 2009. Raportz badań. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
 
46.
Przewłocka, J. (2013). Współpraca Miasta st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi. Raport z badania ilościowego. Warszawa: Stowarzyszenie Klon/Jawor.
 
47.
Rich, R.C. (1981). Interaction of Voluntary and Govemmental Sectors: Toward an Understanding of Co-Production of Municipal Service. Administration & Society, May, vol. 13, iss. 1, p. 59-76.
 
48.
Rymsza, M. (2008). State Policy towards the Civic Sector in Poland in the Years 1989— 2007. Trzeci Sektor, special edition, p. 53-62.
 
49.
Rymsza, M., Frączak, P., Skrzypiec, R., Wejcman, Z. (2007). Standardy współpracy administracji publicznejzsektorem pozarządowym. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
50.
Scharpf, F.W. (1997). Games Real Actors Play. Actor-Centered Institutionalism in Policy Research. Boulder-Oxford: WestviewPress.
 
51.
Sorensen, E. (1998). New forms of democratic empowerment: Introducing user influence in the primary school system in Denmark. Statsvetenskapliga Tidskrift, vol. 10/2, p. 129-143.
 
52.
Sześciło, D. (2015). Współzarządzanie jako koprodukcja usług publicznych. Zarządzanie Publiczne, nr 1 (31), p. 13-21. DOI: 10.15678/ZP.2015.31.1.02.
 
53.
Sześciło, D. (2015a). Samoobsługowe państwo dobrobytu. Czy obywatelska koprodukcja uratuje usługi publiczne? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
54.
Vaillancourt, Y. (2009). Social Economy in the Co-Construction of Public Policy. Annals of Public and Cooperative Economics, vol. 80, iss. 2, p. 275-313.
 
55.
Vamstad, J. (2007). Goveming Welfare: The Third Sector and the Challenges to the Swedish Welfare State. Óstersund: Mid-Sweden University.
 
56.
Vamstad, J. (2015). Co-production in Childcare and Addiction Treatment in Sweden: The Same Co-production in Very Different Service Areas? Polityka Społeczna, vol. 11, no. 1, p. 15-20.
 
57.
Walzer, M. (1988). Socializing the Welfare State. In: A. Gutmann (ed.), Democracy and the Welfare State. (13-26). Princeton: Princeton University Press.
 
58.
Warren, R., Harlow, K.S., Rosentraub, M.S. (1982). Citizen participation in production of services: Methodological and policy issues in co-production research. The Southwestem Review ofManagement and Economics, March, vol. 2, p. 41-55.
 
59.
Weisbrod, B.A. (1977). The Voluntary Nonprofit Sector:An EconomicAnalysis. Lexington: Lexington Books.
 
ISSN:1640-1808
Journals System - logo
Scroll to top