The quality of social services is an universal ideal of postmodern welfare states. It
has many intellectual and practical sources, one of them is the critique of bureaucratic
professionalism which characterized modern social policy. A very popular solution of this
problem are new public management and quality management methods and techniques
originated in a private business sector. Quality is a rather slippery and ambiguous concept
which has different meanings. Social services and social work are enormous as to the scope
and variety. Linking these two areas is a very interesting endeavor with now approximately
thirty years of experiences in some countries, including Poland.
The aim of this article is to give a short description of different quality concepts in
the context of social services. There are professional, traditional, scientific, managerial,
consumerist and democratic approaches to the problem of quality in a public sector. Many
policy initiatives in Europe (e.g. CQF, EQASS) and in Poland were and are implemented
in order to improve quality of public and social services. There is little evidence however
that they have a decisive impact on the improvement of the clients’ well-being. Readers
will find information concerning arguments about a rather limited usefulness of total
quality management in social services organizations. Some results of research from the
US and Europe were described and discussed.
REFERENCJE(38)
1.
Alaszewski, A., Manthorpe, J. (1993). “Quality and the Welfare Services: A Literature Review”. British Journal of Social Work, vol. 23.
CQF SSGI (2010). Common Quality Framework for Social Services of General Interest. Projekt Prometheus, dokument dostępny na stronie projektu: <http://www.epr.eu/index.php/eq...>.
Duda, J., Jeżowski, A., Misiąg, W., Nowak, B., Szlachta, J., Zaleski J. (2004). Mierzenie ilości i jakości usług publicznych jako element programu rozwoju instytucjonalnego. Warszawa: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Evers, A. (1997). “Quality development – Part of a Changing Gulture of Care in Personal Social Services”. W: A. Evers, R. Haverinen, K. Leichsenring, G. Wistow (red.), Developing Quality in Personal Social Services: Concepts, Cases and Comments. Aldershot: Ashgate.
Evers, A., Haverinen, R., Leichsenring, K., Wistow, G. (red.) (1997). Developing Quality in Personal Social Services: Concepts, Cases and Comments. Aldershot: Ashgate.
Heras, I., Cilleruelo, E., Iraki, J. (2008). “Quality management and quality of care in nursing homes”. International Journal of Health Care Quality Assurance, vol. 21, nr 7.
Heras, I., Cilleruelo, E., Iraki, J. (2008a). “ISO 9001 and residential homes for the elderly: a Delphi study”. Managing Service Quality, vol. 18, nr 3.
Klein, B. 1997. “Quality Management and Quality Assurance in Residential and Nursing Home Care in Britain and Germany”. W: A. Evers i in. (red.) (1997). Developing Quality in Personal Social Services: Concepts, Cases and Comments. Aldershot: Ashgate.
KE (2010). Second Biennial Report on social services of general interest, Commission Staff Working Document, European Commision, Brussels, SEC(2010) 1284 final, 22.10.2010, <http://ec.europa.eu/social/mai...>.
Krzyszkowski, J. (2010). Nowe zarządzanie instytucjami pomocy społecznej. Systemy zarządzania jakością ISO w pomocy społecznej Case studies (Poznań, Gdańsk, Iława). Niepublikowana ekspertyza dla projektu Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej.
Miżejewski, C. (2006). „Analiza wprowadzenia standaryzacji usług w organizacjach członkowskich WRZOS”. W: A. Krawczyk, K. Płowiec, T. Sobierajski (red.), Wiedza i rozwój. Rola WRZOS w kształtowaniu polityki społecznej. Warszawa: WRZOS.
Olech, P., Dębska-Cenian, A. (red.) (2008). Od ulicy do samodzielności życiowej. Standardy społecznej i zawodowej (re)integracji osób bezdomnych w sześciu sferach. Gdańsk: Pomorskie Forum Wychodzenia z Bezdomności.
Pfeffer, N., Coote, A. (1991). Is Quality Good for You? A Critical review of quality assurance in welfare services. London: Institute for Public Policy Research.
Reed, J., B. Klein, G. Cook, D. Stanley (2005). “Quality improvement in German and UK care homes”. International Journal of Health Care Quality Assurance, vol. 16, nr 4/5.
Supernat, J. (2003). Administracja publiczna w świetle koncepcji New Public Management, artykuł dostępny na stronie: <http://www.supernat.pl/artykul...>.
Wagner, C., Klein Ikkink, K., Wal, G. van der., Spreeuwenberg, P., Bakker, D.H. de, Groenewegen, P.P. (2006). “Quality management systems and clinical outcomes in Dutch nursing homes”. Health Policy, vol. 75, nr 2.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.