Centrum Badań nad Rodziną, Wydział Nauk Pedagogicznych,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
[Centre for Family Research, Department of Education
Nicolaus Copernicus University in Toruń]
Prezentowany artykuł podejmuje tematykę związaną z metodami badań społecznych
i familiologicznych. Podjęcie tego zagadnienia wynika z konieczności wprowadzenia
nowych sposobów analiz komparatystycznych, także w perspektywie współpracy instytucji
tworzących system pomocy i wsparcia rodziny. Propozycją, która została przedstawiona
w publikacji, jest metoda epizodów (vignettes).
Metoda epizodów w krajach anglojęzycznych jest wykorzystywana od wielu lat. Przeprowadzono sporo badań z użyciem jej różnych typów i odmian, co pozwoliło określić,
w jakich obszarach badawczych ma ona najlepsze zastosowanie. Jednocześnie zidentyfikowano zagrożenia, które mogą obniżać poziom trafności i rzetelności, a tym samym
wiarygodności badania. W artykule zostały przedstawione różne odmiany epizodów.
Został także pokazany proces przygotowania jednego typu epizodu na przykładzie badania wykonanego w ramach projektu Integracja usług na rzecz rodzin — konteksty teoretyczne
i praktyczne.
Celem artykułu jest przybliżenie polskim czytelnikom tej rzadko stosowanej w Polsce
metody i jednocześnie poszerzenie warsztatu badawczego — zwłaszcza młodych naukowców. Istotna jest także możliwość zastosowania tej metody w szerszych badaniach komparatystycznych, także w perspektywie międzynarodowej.
REFERENCJE(28)
1.
Alexander, Ch.S., Becker, H.J. (1978). The Use of Vignettes in Survey Research. Public Opinion Quarterly, vol. 42, iss. 1, s. 93–104. DOI: 10.1086/268432.
Brunnberg, E., Pećnik, N. (2007). Assessment processes in social work with children at risk in Sweden and Croatia: Social work with children at risk in Sweden and Croatia. International Journal of Social Welfare, vol. 16, iss. 3, s. 231–241. DOI: 10.1111/j.1468-2397.2006.00456.x.
Carvalho, J.M.S., Delgado, P., Benbenishty, R., Davidson-Arad, B., Pinto, V.S. (2017). Professional judgements and decisions on placement in foster care and reunification in Portugal. European Journal of Social Work, vol. 21, iss. 2, s. 296–310. DOI: 10.1080/13691457.2017.1291494.
Hughes, R., Huby, M. (2004). The construction and interpretation of vignettes in social research. Social Work and Social Sciences Review, vol. 11, iss. 1, s. 36–51. DOI: 10.1921/17466105.11.1.36.
Hyman, M.R., Steiner, S.D. (1996). The Vignette Method in Business Research: Current Uses, Limitations and Recommendations. W: E.W. Stuart, K.J. Ortinau, E.M. Moore (red.), Marketing: Moving toward the 21st Century. Rock Hill: Southern Marketing Association.
Kaźmierczak, T., Rymsza, M. (2011). Case management jako formuła koordynacji usług społecznych i innych działań służb publicznych — przypadek aktywizacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych. W: K. Piątek, K. Szymańska-Zybertowicz (red.), Profesjonalna praca socjalna. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie? (s. 229–247). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Kodner, D.L., Spreeuwenberg, C. (2002). Integrated care: meaning, logic, applications, and implications — a discussion paper. International Journal of Integrated Care, vol. 2, iss. 4. DOI: 10.5334/ijic.67.
Križ, K., Skivenes, M. (2013). Systemic differences in views on risk: A comparative case vignette study of risk assessment in England, Norway and the United States (California). Children and Youth Services Review, vol. 35, iss. 11, s. 1862–1870. DOI: 10.1016/j.childyouth.2013.09.001.
Nygren, L., Oltedal, S. (2015). Constructing a vignette for qualitative comparative family research. Journal of Comparative Social Work, vol. 10, no. 1.
Rutkowska, D., Przybyszewski, K. (2015). Efekt sformułowania (framing effect): zaangażowanie poznawczego wysiłku a wpływ kontekstualnych informacji o zysku lub stracie na podejmowanie decyzji. Psychologia Społeczna, vol. 10, iss. 3, s. 248–265. DOI: 10.7366/1896180020153401.
Schoenberg, N.E., Ravdal, H. (2000). Using vignettes in awareness and attitudinal research. International Journal of Social Research Methodology, vol. 3, iss. 1, s. 63–74. DOI: 10.1080/136455700294932.
Skivenes, M., Tefre, Ø. (2012). Adoption in the child welfare system — A cross-country analysis of child welfare workers’ recommendations for or against adoption. Children and Youth Services Review, vol. 34, iss. 11, s. 2220–2228. DOI: 10.1016/j.childyouth.2012.07.013.
Spratt, T. (2000). Decision making by senior social workers at point of first referral. British Journal of Social Work, vol. 30, iss. 5, s. 597–618. DOI: 10.1093/bjsw/30.5.597.
Taylor, B.J. (2006). Factorial Surveys: Using Vignettes to Study Professional Judgement. British Journal of Social Work, vol. 36, iss. 7, s. 1187–1207. DOI: 10.1093/bjsw/bch345.
Toros, K. (2014). Graduate Social Work Students’ Approaches and Ways of Thinking in Child Protection Assessment: Case Vignette Reflections from Estonia. Social Work Education, vol. 33, iss. 7, s. 890–905. DOI: 10.1080/02615479.2014.894972.
Wilson, J., While, A.E. (1998). Methodological issues surrounding the use of vignettes in qualitative research. Journal of Interprofessional Care, vol. 12, iss. 1, s. 79–86. DOI: 10.3109/13561829809014090.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.