The topic of this article are primary schools actions in regards to the relationship
between students family socio-economic status and status achieved by the child.
Elementary School as an entity of social policy can somehow „govern inequalities”, i.e.
lead efforts to mitigate, support or enhance social educational inequalities. This text
presents the results of the authors own study, carried out in one of Warsaw’s primary
schools, using in-depth individual interviews. Conducted schools analysis was to find
an answer to the question what were the schools mechanisms of impact on the social
structure. Conclusions from the study show that the school does not have a coherent
approach to the social education inequality and conducted actions may contribute to the
petrifaction of the existing social structure.
REFERENCJE(40)
1.
Ball S., Class Strategies and the Educational Market. The Middle Classes and Social Advantage, London 2003.
Dolata R., Procedury rekrutacji i dzielenia uczniów na oddziały w gimnazjach — ocena z perspektywy nierówności społecznych w edukacji, [w:] Zmiany w systemie oświaty: wyniki badań empirycznych, E. Wosik (red.), Warszawa 2002.
Esping-Andersen G., Three Worlds of Welfare Capitalism, [w:] Welfare state. Historia, kryzys i przyszłość nowoczesnego państwa opiekuńczego. Wybór i tłumaczenie tekstów na prawach rękopisu, Warszawa 1997.
Gmerek T., Młodzież i dyplom akademicki. Społeczne konstrukcje sukcesu życiowego [w:] Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, A. Gromkowska-Melosik, T. Gmerek (red.), Kraków 2008.
Meyer J. W., Rowan B., Organizacje zinstytucjonalizowane: struktura formalna jako mit i ceremonia, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski,.
Nyczaj-Drąg M., Osiągnięcia szkolne uczniów w kontekście kapitału społecznego rodziny. Analiza porównawcza dwóch równoległych klas pierwszych szkoły podstawowej, [w:] Idee — diagnoza — nadzieje — szkoła polska a idee równości, A. Męczkowska-Christiansen, P. Mikiewicz (red.) Wrocław 2009.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.