Nauki społeczne z pogranicza teorii i praktyki, opisu i oceny funkcjonują w ramach
utrwalonego metaparadygmatu tworzonego przez dychotomiczny układ: neopozytywizm versus antyscjentyzm. Metaparadygmat ten (1) zawłaszcza przestrzeń i charakter
dyskusji na temat istoty nauki i jej celów, (2) ukrywa główny problem nauk społecznych z owego pogranicza, jakim jest ich depolityzacja.
REFERENCJE(42)
1.
Adorno Th.W. (1989), Einleitung, w: Th.W. Adorno i in., Der Positivismusstreit in der deutschen Soziologie, Frankfurt am Main, Luchterhand Literaturverlag.
Auleytner J. (1999), Prekursorzy nauki o polityce społecznej, w: J. Auleytner, J. Danecki (red.), Teoretyczne problemy nauki o polityce społecznej. Materiały z konferencji w Warszawie, 27–29 XI 1997 r., Warszawa, Elipsa.
Firth R. (2005), Czy antropologia społeczna ma przyszłość?, w: M. Kempny, E. Nowicka, M. Buchowski (wyb. i red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Habermas J. (1989), Analytische Wissenschaftstheorie und Dialektik, w: Th. Adorno i in., Der Positivismusstreit in der deutschen Soziologie, Frankfurt am Main, Luchterhand Literaturverlag.
Habermas J. (1996), Kłopoty z przygodnością: powrót historyzmu, w: J. Niżnik (oprac. i tłum.), Habermas, Rorty, Kołakowski: stan fi lozofi i współczesnej, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Filozofi i i Socjologii PAN.
Habermas J. (2002), Teoria działania komunikacyjnego, t. 2: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, tłum. A.M. Kaniowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hałas E. (2005), Jakie nowe zasady metody socjologicznej?, w: J. Leoński, A. Kołodziej--Durnaś (red.), W kręgu socjologii interpretatywnej – zastosowanie metod jakościowych, Szczecin, Economicus.
McDonald M. (2007), Towards a Rigorously Empirical Anthropology (Postscript 2), w: E. Ardener, The Voice of Prophecy and Other Essays, New York, Berghahn Books.
Supińska J. (1999), Wartości uwikłane, w: J. Auleytner, J. Danecki (red.), Teoretyczne problemy nauki o polityce społecznej. Materiały z konferencji w Warszawie, 27–29 XI 1997 r., Warszawa, Elipsa.
Tyler S. (1986), Post-Modern Ethnography: From Document of the Occult to Occult Document, w: J. Clifford, G.E. Marcus (red.), Writing Culture: The Poetics and Politics of Ethnography, Berkeley, University of California Press.
Weber M. (1922), Die „Objektivität” sozialwissenschaftlicher und sozialpolitischer Erkenntnis, w: Gesammelte Aufsätze zur Wissenschaftslehre, Tübingen, Mohr.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.