Kazimierz Pulaski University of Technology and Humanities in Radom
Faculty of Economics and Legal Sciences
Data publikacji: 18-05-2020
Autor do korespondencji
Maria Gagacka
Wydział Nauk Ekonomicznych i Prawnych Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego
im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, ul. Bolesława Chrobrego 31, 26-600 Radom; author’s email
address: majka.gag@wp.pl
Celem artykułu jest ukazanie oceny roli państwa w polityce rodzinnej w kontekście fundamentalnego programu „Rodzina 500+”. Na podstawie przeprowadzonych w Radomiu
badań empirycznych autorka wskazuje skalę poparcia dla programów wsparcia rodzin,
szczególnie programu „Rodzina 500+” i jego aksjologicznych korzeni. Programy „Rodzina
500+” i „Dobry Start” (potocznie nazywany „300+”) zmieniły przekonania dotyczące roli
państwa w polityce rodzinnej. Zaznacza się odejście od neoliberalnej retoryki i umacnia
się przekonanie, że państwo ma obowiązek wspierania obywateli w sferze socjalnej, szczególnie w polityce rodzinnej. Ze wszystkich oferowanych form wsparcia program „Rodzina
500+” jest najwyżej cenioną formą wspierania rodzin ze względu na jego uniwersalny,
niestygmatyzujący charakter.
REFERENCJE(30)
1.
Auleytner, J. (2007). Spory wokół socjalnych funkcji państwa. In: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (eds.), Polityka społeczna. (333–350). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Błaszko, A., Gawarkiewicz, Ż, Gąsiorek, K., Januszewska, M., Kawecka, A., Kucharski, D., Sabuda, A., Tyra, B. (2016). Program Rodzina 500 plus. Zasady przyznawania i wypłaty świadczeń pieniężnych na dzieci. Warszawa: Wolters Kluwer.
CBOS (2017). Ocena programu „Rodzina 500 plus” po blisko roku od jego wprowadzenia. Komunikat z badań nr 36 (marzec). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Available at: https://www.cbos.pl/SPISKOM.PO... [access date: 20.11.2018].
CBOS (2018). Polityka państwa wobec rodzin—oceny i oczekiwania. Komunikat z badań nr 83 (czerwiec). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej. Available at: https://www.cbos.pl/PL/publika... [access date: 20.11.2018].
Chaczko, K. (2016). (R)ewolucja wyobrażona. O propozycji zmian w systemie pomocy społecznej przy wykorzystaniu programu „Rodzina 500 Plus”. Praca Socjalna, vol. 31, no. 3, pp. 87–100.
Chrzanowska, M., Landmesser, J. (2017). Symulacja efektów ex ante programu „Rodzina 500+”. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, no. 468, pp. 38–46. DOI: 10.15611/pn.2017.468.04.
Grewiński, M. (2015). Inwestycyjna polityka społeczna oparta na usługach—w kierunku nowego modelu welfare state? In: M. Grewiński, A. Karwacki (eds.), Innowacyjna polityka społeczna. (58–76). Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka.
Kowalczyk, B. (2016). Pomoc społeczna i pracownik socjalny wobec programu Rodzina 500 plus. ,,Cała wstecz czy wiatr w żagle?”. Praca Socjalna, vol. 31, no. 3, pp. 65–86.
Kudlińska, I., Kacprzak, A. (2011). Profesjonalna praca socjalna wobec problemu społecznej bierności i bezradności klientów instytucji pomocowych. In: T. Piątek, K. Szymańska-Zybertowicz (eds.), Profesjonalna praca socjalna. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie? Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
MRPiPS (2018). Raport „Rodzina 500+” (stan na 30 czerwca 2018 r.). Warszawa: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Available at: https://www.gov.pl/web/rodzina [access date: 3.11.2018].
NIK (2015). Koordynacja polityki rodzinnej w Polsce. Raport NIK z wynikami badań opinii publicznej przeprowadzonych w listopadzie 2014 r. przez TNS Polska na zlecenie NIK. Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli. Available at: https://www.nik.gov.pl/aktualn... [access date: 10.12.2018].
Olech, A. (2012). Praca socjalna a inne profesje: punkty styczne i rozłączne. In: M. Rymsza (ed.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem. (331–348). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Supińska, J. (2018). Wartości i zasady polityki społecznej. In: G. Firlit-Fesnak, J. Męcina (eds.), Polityka społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szarfenberg, R. (2009). Definicje, zakres i konteksty polityki społecznej. In: G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny (eds.), Polityka społeczna. (21–36). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szarfenberg, R. (2018). Ubóstwo i pogłębiona deprywacja materialna rodzin w kontekście wdrożenia programu „Rodzina 500 Plus”. Polityka Społeczna, no. 1 (526), pp. 11–17.
Topolewska, M. (2016). 500+ krok po kroku. Rewolucja w świadczeniach. Warszawa: Infor Biznes. The Act of 12 March 2004 on social assistance. Journal of Laws of 2008 No. 115, item 728 with later amendments.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.