PL EN
CASE REPORT
Short-term impact of visa waiver for Ukrainian citizens on economic migration to Poland
 
 
More details
Hide details
1
University of Gdańsk Faculty of Management
 
 
Publication date: 2020-05-11
 
 
Corresponding author
Wieslaw Golnau   

Wieslaw Golnau, University of Gdańsk, Armii Krajowej 101, 81-824 Sopot, Poland; author’s email address: wieslaw.golnau@ug.edu.pl
 
 
Problemy Polityki Społecznej 2019;47:95-112
 
KEYWORDS
ABSTRACT
Ukrainian citizens can work in Poland based on a work permit or a registered employer’s declaration to entrust work to a foreigner. Based on the Regulation (EU) 2017/850 of the European Parliament and of the Council of 17 May 2017, they were exempted from the requirement to have a visa when crossing the external borders of the European Union. This regulation came into force on June 11, 2017 and applies to short-term stays of up to 90 days over a period of 180 days. According to some representatives of employers’ organizations, this resolution is unfavourable to Polish enterprises. It may lead to Ukrainian citizens choosing to look for a job in other European Union countries in which they can get higher compensation for their work than in Poland. The purpose of this article is to determine whether the visa waiver for Ukrainian citizens has influenced their decision of working in Poland within the 6 months of introducing the new regulations, i.e. from June to December 2017. The conducted research using the natural experiment method suggests that in the short term the lifting of the visa requirement for Ukrainian citizens had a slight negative impact on their employment in Poland.
REFERENCES (22)
1.
Besley T., Case, A. (2000). Unnatural experiments? Estimating the incidence of endogenous policies. Economic Journal, 110: F672–F694.
 
2.
Borjas, G. J. (1987). Self-selection and the earnings of immigrants. The American Economic Review, 77(4): 531–553.
 
3.
Borjas, G. J. (1994). The economics of immigration. Journal of Economic Literature, 32(4): 1667–1717.
 
4.
Borjas, G. J. (2016). Labor economics, seventh edition. New York: McGraw Hill Education.
 
5.
Ehrenberg, R. G., Smith, R. S. (2012). Modern labor economics: theory and public policy, eleventh edition. Boston: Prentice Hall.
 
6.
Filer, R. K., Hamermesh, D. S., Rees, A. E. (1996). The economics of work and pay, sixth edition. New York: HarperCollins College Publishers.
 
7.
IAR (2017). Zniesienie wiz dla Ukraińców. To wyzwanie dla polskiego rynku pracy. Available at: https://www.polskieradio.pl/42... [access date: 10.05.2019].
 
8.
McConnell, C. R., Brue, S. L., Macpherson, D. A. (2006). Contemporary labour economics, seventh edition. New York: McGraw-Hill Irwin.
 
9.
Meyer, B. D. (1995). Natural and quasi-experiments in economics. Journal of Business & Economic Statistics, 13(2): 151–161.
 
10.
Mincer, J. (1978). Family migration decisions. Journal of Political Economy, 86(5): 749–773.
 
11.
Ośrodek Studiów Wschodnich (2017). Zniesienie obowiązku wizowego wobec obywateli Ukrainy—konsekwencje migracyjne dla Unii Europejskiej. Ekspertyza Ośrodka Studiów Wschodnich. Warszawa.
 
12.
Regulation (EU) 2017/850 of the European Parliament and of the Council of 17 May 2017 (2017) amending Regulation (EC) No 539/2001 listing the third countries whose nationals must be in possession of visas when crossing the external borders and those whose nationals are exempt from that requirement (Ukraine). OJ L 133, 22.5.2017: 1–3.
 
13.
Rozporządzenie (2009). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2009 r. w sprawie przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców, t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 97 [consolidated text: Journal of Laws of 2015, item 97].
 
14.
Rozporządzenie (2015a). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 kwietnia 2015 r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca, Dz.U. z 2015 r., poz. 543 [Journal of Laws of 2015, item 543].
 
15.
Rozporządzenie (2015b). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę, Dz.U. z 2015 r., poz. 588 [Journal of Laws of 2015, item 588] .
 
16.
Rozporządzenie (2017a). Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę oraz wpisu oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, Dz.U. z 2017 r., poz. 2345 [Journal of Laws of 2017, item 2345].
 
17.
Rozporządzenie (2017b). Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie podklas działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), w których wydawane są zezwolenia na pracę sezonową cudzoziemca, Dz.U. z 2017 r., poz. 2348 [Journal of Laws of 2017, item 2348].
 
18.
Rozporządzenie (2017c). Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2017 r. w sprawie państw, do których obywateli stosuje się niektóre przepisy dotyczące zezwolenia na pracę sezonową oraz przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi, Dz.U. z 2017 r., poz. 2349 [Journal of Laws of 2017, item 2349].
 
19.
Schwartz, A. (1973). Interpreting the effect of distance on migration. Journal of Political Economy, 81(5): 1153–1169.
 
20.
Sjaastad L.A. (1962). The costs and returns of human migration. Journal of Political Economy, 70(5): 80–93.
 
21.
Tharenou, P., Donohue, R., Cooper, B. (2007). Management research methods. New York: Cambridge University Press.
 
22.
Ustawa (2004). Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1268 [consolidated text: Journal of Laws of 2018, item 1268].
 
ISSN:1640-1808
Journals System - logo
Scroll to top