PRACA ORYGINALNA
Social policy with the citizen at the centre. The social service centre as a new Polish institution and an example of service-based modernisation of social policy (nowy tytuł)
 
Więcej
Ukryj
1
Institute of Sociology, Nicoalus Copernicus University, Polska
 
2
Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, University of Warsaw, Polska
 
 
Data nadesłania: 18-03-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 29-08-2024
 
 
Data akceptacji: 10-09-2024
 
 
Data publikacji online: 10-04-2025
 
 
Data publikacji: 10-04-2025
 
 
Autor do korespondencji
Marek B. Rymsza   

Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, University of Warsaw, ul. Nowy Świat 69, 00-927, Warszawa, Polska
 
 
Problemy Polityki Społecznej 2025;68(1):1-22
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
The article presents the reform of the Polish social welfare system consisting in the introduction of a new institution – the social services center (SSC). From 2020 Polish municipalities have the statutory option to: transform social assistance centers previously operating in each municipality into SSC or create SSC as a new institution based on the partnership of several municipalities. SSCs have become a kind of laboratory of changes, expressing a new formula for the operation of local social policy institutions. This new format of a local institution fits into contemporary trends in European social policy of mature welfare states (with a fundamental focus on the production, coordination and provision of tailor-made social services available locally). The article considers the presentation of reform processes in the social policy system by moving from protecting citizens in social crisis to investing in the form of dedicated social services in the well-being of all citizens in local communities. SSCs are the subject of reflection on reform in modern welfare states: with exposure of potential and added value, but also risks and resistance to change. The analyzes and conclusions use data collected during a monitoring study focused on the experience of SSC operation including: data found in municipality documents and SSC reports, data obtained from moderated group discussions conducted with SSC managers and specialists, and desk research. The Polish experiences analyzed in the article can be an inspiration for other reformers in countries where similar reforms are planned.
REFERENCJE (61)
1.
Bauer, H. & Markmann, F. (2016). Models of local public service delivery: privatization, publication and Renaissance of the cooperatives In H. Wollmann, I. Kopric, & G. Marcou (eds.), Public and Social Services in Europe, Public and Municipal to Private Sector Provision. (281–296). Palgrave Macmillan.
 
2.
Bazuń, D., Frątczak-Müller, J., Jaskulska, M., Kwiatkowski, M. & Mielczarek-Żejmo, M. (2021). Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych In M. Rymsza (eds.), Centrum usług społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. (263–290). IPiSS.
 
3.
Bąbska, B. & Skrzypczak, B. (2021). Organizator społeczności lokalnej w centrum usług społecznych In M. Rymsza (eds.), Centrum usług społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. (213–234). IPiSS.
 
4.
Błędowski, P. & Kubicki, P. (2014). Lokalna polityka społeczna wobec nowych wyzwań: od interwencji do aktywizacji. Polityka Społeczna, 3(2014), 34–38.
 
5.
Brink, A. (2009). Hirschman’s rhetoric of reaction: U.S. and German insights in business ethics. Journal of Business Ethics, Vol. 89, 109–122.
 
6.
Bunger, A.C. (2010). Defining service coordination: a social work perspective. Journal of Social Service Research, 36(5), 385 401. doi: 10.1080/01488376.2010.510931.
 
7.
Chater, N. & Loewenstein, G., (2023). The rhetoric of reaction, extended. Behavioural Public Policy, 7(3), 838–845.
 
8.
Christens, B.D. & Speer, P. W. (2015). Community organizing: practice, research, and policy implications. Social Issues and Policy Review, 9(1), 193–222. DOI:10.1111/sipr.12014.
 
9.
Evers, A., Heinze, R.G., & Olk, T. (eds). (2011). Handbuch Soziale Dienste. VS Verlag.
 
10.
Franz, H.-W., Hochgerner, J., & Howaldt, J. (2012). Challenge social innovation. Potential for business, social entrepreneurship, welfare and civil society. Springer.
 
11.
Frieske, K.W. (1990). Socjologia w działaniu. Nadzieje i rozczarowania. UW.
 
12.
Fuentes, F.V. (2020). Social and health care coordination: Towards a new culture of care. Enfermería Clínica (English Edition), 30(5), 291–294.
 
13.
Gagacka, M. (2022). Nowy ład instytucjonalny w pomocy społecznej w ocenie pracowników socjalnych. Zeszyty Naukowe KUL, 65, 4(260). DOI: 10.31743/znkul.14532.
 
14.
Giubboni, S., Iudicone, F., Mancini, M., & Faiololic, M. (2017). Coordination of Social Security Systems in Europe. Study for the EMPL Committee.
 
15.
Golinowska, S. (2013). The Polish welfare state birth and twilight? In P. Michoń, J. Orczyk, and M. Żukowski (eds.), Facing the challenges. Social policy in Poland after 1990. (7–36). Poznań University of Economics Press.
 
16.
Green, M., Moore, H., & O’Brien, J. (2006). When people care enough to act: ABCD in Action. Inclusion Press.
 
17.
Grewiński, M. (2021). Usługi społeczne we współczesnej polityce społecznej. Elipsa Dom Wydawniczy i Handlowy.
 
18.
Grewiński, M. (2009). Wielosektorowa polityka społeczna. O przeobrażeniach państwa opiekuńczego. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
 
19.
Grossi, G. & Reichard, Ch. (2016). Variance in the institutions of local utility services: evidence from several European countries In H. Wollmann, I. Kopric, and G. Marcou (eds.), Public and social services in Europe: from public and municipal to private sector provision. (297– 312). Palgrave Macmillan.
 
20.
Hemerijck, A., Ronchi, S., & Plavgo, I. (2023). Social investment as a conceptual framework for analysing well-being returns and reforms in 21st century welfare states. Socio-Economic Review, 21(1), 479–500. https://doi.org/10.1093/ser/mw....
 
21.
Hirschman, A.O. (1991). The rhetoric of reaction. Perversity, futility, jeopardy. The Belknap Press.
 
22.
Holden, M. (2010). The rhetoric of sustainability: perversity, futility, jeopardy? Sustainability, 2(2), 645–659. https://doi.org/10.3390/su2020....
 
23.
Inglot, T. (2019). Social policy and the new middle class in Central and Eastern Europe. Current History, 118(806), 96–102. doi: https://doi.org/10.1525/curh.2....
 
24.
European Social Network. (2021). Integrated care and support. Promoting partnerships across services, improving lives. https://www.esn-eu.org/publica....
 
25.
Karwacki, A. & Rymsza, M. (2023). Empowerment and underclass management as two activation modes. An attempt to structure European activation policies, services and frontline practices, Polityka Społeczna, 1(19), 20–28. DOI: 10.5604/01.3001.0054.1438.
 
26.
Karwacki, A., Szlendak, T., & Lepczyński, K. (2023). The fragility of social status and the mediocrity of middle class life in social memoirs of the unemployed. Polish Sociological Review, 4(224), 441–461. DOI:10.26412/psr224.02.
 
27.
Kaźmierczak, T. (2021). Refleksja o ryzyku fasadyzacji CUS-ów i znaczeniu jej następstw, Wiadomości Społeczne, 1(24), 16–19.
 
28.
Kaźmierczak, T. & Karwacki, A. (2021). Zarządzanie usługami w centrum usług społecznych. In M. Rymsza (ed.), Centrum usług społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. (195–212). IPiSS.
 
29.
Kendall, J. (2005). Third sector European policy: organisations between market and state, the policy process and the EU. Number 1. Third Sector European Policy Working Papers. http://eprints.lse.ac.uk/29007....
 
30.
Kitzman, K. (2015). The need for cooperation between enterprises and non-governmental organizations. Zarządzanie Publiczne, 4(32), 313–324 doi:10.4467/20843968ZP.15.019.4765.
 
31.
Knox, M., Esteban, E.E., Hernandez, E.A., Fleming, M.D., Safaeinilli, N., & Brewster, A.L. (2022). Defining case management success: a qualitative study of case manager perspectives from a large-scale health and social needs support program. BMJ Open Qual, 11(2), e001807. doi: 10.1136/bmjoq-2021-001807.
 
32.
Krasiejko, I. (2021). Asystentura rodziny w centrum usług społecznych. In M. Rymsza (ed.), Centrum usług społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. (291–313). IPiSS.
 
33.
Lindblom, Ch.E. (1959). The science of “muddling through”. Public Administration Review, 19, 79–88. https://doi.org/10.2307/973677.
 
34.
Lundberg, K. (2018). The welfare subject in the “one-stop shop”: agency in troublesome welfare encounters. The Journal of Sociology & Social Welfare, 2(2018). DOI: https://doi.org/10.15453/0191-....
 
35.
Marshall, T.H. (1950). Citizenship and Social Class and Other Essays. Cambridge University Press.
 
36.
Morel, N., Palier, B., & Palme, J. (eds.). (2012). Towards a social investment welfare state? Ideas, policies and challenges. Policy Press.
 
37.
O’Daniel, M. & Rosenstein, A.H. (2010). Professional communication and team collaboration. In R.G. Hughes (ed.), Patient safety and quality: an evidence-based handbook for nurses. (Chapter 33). Agency for Healthcare Research and Quality (US). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/b....
 
38.
Reeves, S., Pelone, F., Harrison, R., Goldman, J., & Zwarenstein, M. (2017). Interprofessional collaboration to improve professional practice and healthcare outcomes. Cochrane Database Systematic Review, 22; 6(6). doi: 10.1002/14651858.CD000072.pub3.
 
39.
Rogers, E.M. & Shoemaker, F. (1971). The communication of innovations: a cross-cultural approach. Free Press.
 
40.
Rymsza, M. (2013). Social work and social workers in Poland. In P. Michoń, J. Orczyk, and M. Żukowski (eds.), The communication of innovations: a cross-cultural approach. (156–168). Poznań University of Economic Press.
 
41.
Rymsza, M. (2014). Polityka aktywizacji i programy aktywizacyjne w Polsce In A. Karwacki, T. Kaźmierczak, and M. Rymsza (eds.), Reintegracja. Aktywna polityka społeczna w praktyce. (137–170). Instytut Spraw Publicznych.
 
42.
Rymsza, M. (2021). Centra usług społecznych: krocząca zmiana systemowa. Wiadomości Społeczne, 1(24), 8–11. https://ptps.org.pl/wp-content....
 
43.
Rymsza, M. & Karwacki, A. (2017), Między podejściem empowerment a zarządzaniem underclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej. In A. Karwacki, M. Rymsza, B. Gąciarz, T. Kaźmierczak, and B. Skrzypczak (eds.), Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. W stronę modelu empowerment? (15–62). Wydawnictwo UMK.
 
44.
Rymsza, M. & Karwacki, A. (eds.). (2023). Centra usług społecznych. Potencjał intencjonalnie wywołanej zmiany w lokalnej polityce społecznej w Polsce. Raport. Kancelaria Prezydenta RP. https://www.prezydent.pl/stora....
 
45.
lokalnej%20polityce%20spo%C5%82ecznej%20w%20Polsce%20-%20raport.pdf.
 
46.
Schargel, S. (2022). Book review: the rhetoric of reaction. Contexto Internacional, 44(3). https://doi.org/10.1590/S0102-....
 
47.
Shorten, R. (2015). Reactionary rhetoric reconsidered. Journal of Political Ideologies, 20(2), 179–200. DOI: 10.1080/13569317.2015.1034466.
 
48.
Siza, R. (2017). Welfare for the middle class. Conference: Social Policy Association Annual Conference. Belfast Metropolitan College.
 
49.
Standing, G. (1996). Social protection in Central and Eastern Europe: a tale of slipping anchors and torn safety nets In G. Esping-Andersen (ed.), Welfare states in transition: National Adaptations in Global Economies. (225–255). SAGE.
 
50.
Stankowska, J., Karwacki, A., & Leszniewski, T. (2023). Polityka społeczna dla klasy średniej – potrzeby i wyzwania w świetle pamiętników. Polityka Społeczna, 4(2023), 20–29.
 
51.
Sunstein, C.R. (2023). The rhetoric of reaction redux. Behavioural Public Policy, 7(3), 825–837. DOI: https://doi.org/10.1017/bpp.20....
 
52.
Waszak, Ł. & Wajcman, Z. (2021). Współpraca międzysektorowa w ramach centrum usług społecznych. In M. Rymsza (ed.), Centrum usług społecznych: od koncepcji do wdrożenia przepisów ustawy. (235–262). IPiSS.
 
53.
Wevers, H.T., Voinea, C.L., & de Langen, F. (2020). Social entrepreneurship as a form of cross-border cooperation: complementarity in EU border regions. Sustainability, 12(20), 8463. https://doi.org/10.3390/su1220....
 
54.
Wollmann, H. (2018). Public and personal social services in European countries from public/municipal to private and back to municipal and “third sector” provision. International Public Management Journal, 21(3), 413–431. DOI: 10.1080/10967494.2018.1428255.
 
55.
Wollmann, H. & Marcou, G. (eds.). (2010). The provision of public services in Europe: between state, local government and market. Edward Elgar.
 
56.
Urmanaviciene, A., Chantzi, K., & Tambari, B. (2021). Challenges of cross–sectoral collaboration of social enterprises in the Baltic states. European Journal of Social Impact and Circular Economy, 2(2), 59–75. https://doi.org/10.13135/2704-....
 
57.
Van Vliet, O., Bakker, V., & Van Doorn, L. (2021). From social protection to social investment: European responses to globalization, technological change, labour market flexibilization, and migration. In G. Fischer and R. Strauss (eds.), Europe’s income, wealth, consumption, and inequality. Oxford. https://ssrn.com/abstract=3951....
 
58.
Vanhercke, B., Sabato, S., & Spasova, S. (eds.). (2022). Social policy in the European Union: state of play 2022. Policymaking in a permacrisis. ETUI & OSE.
 
59.
Zalewski, D. (2021). Centra usług społecznych a reforma systemu pomocy społecznej. Wiadomości Społeczne, 1(24), 14–15. https://ptps.org.pl/wp-content....
 
60.
Inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP w sprawie CUS, 2025. https://www.prezydent.pl/prawo....
 
61.
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz.U. 2019, poz. 1818).
 
ISSN:1640-1808
Journals System - logo
Scroll to top