Diagnosis of the end of ideology (the end of history) is mistaken. The prevailing
system of market society is based on the latent ideology of paneconomism and
consumerism. Its principles are treated as natural axiology (taken for granted).
The system of market society makes colonization of the lifeworld (Lebenswelt).
The ideology of market society is disseminated by all the available channels (mainly
through the mass media) in the form of so-called hidden curriculum. The purpose of
hidden curriculum is to develop a functional social consciousness for sustainability of
the system of market society
REFERENCJE(53)
1.
Barber, B. (2008). Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Muza.
Hall, S. (1985). “Signification, Representation, Ideology: Althusser and the Post-Structuralist Debate”. Critical Studies in Mass Communication, vol. 2, nr 2, June.
Knoblauch, H. (2006). „»Niewidzialna religia« Thomasa Luckmanna, czyli o przemianie religii w religijność”. W: T. Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Kurczewska, J. (2002). „Po co nam patriotyzm”. W: E. Mokrzycki, A. Rychard, A. Zybertowicz red., Utracona dynamika? O niedojrzałości polskiej demokracji. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kwieciński, Z. (2000). „I cóż po pedagogu w zbójeckich czasach?”. W: Z. Kwieciński, Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogiki pogranicza. Poznań–Olsztyn: Edytor.
Lash, S. (2009). „Refleksyjność i jej sobowtóry: struktura, estetyka, wspólnota”. W: U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Modernizacja refleksyjna. Polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lazarsfeld, P., Merton, R. (1948). “Mass Communication, Popular Taste and Organized Social Action”. W: L. Bryson (ed.) Communication of Ideas. New York: Institute for Religious and Social Studies.
Lipski, A. (2004). „Dylematy integracji społecznej osób niepełnosprawnych”. W: L. Frąckiewicz, W. Koczur (red.), Niepełnosprawni a praca. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Lipski, A. (2008). „Mity i rzeczywistość społeczeństwa obywatelskiego. Analiza wybranych problemów”. W: A. Czech (red.), Stowarzyszenia i towarzystwa a społeczeństwo obywatelskie, życie gospodarcze i przestrzeń społeczna. Katowice: PTE.
Marody, M., J. Kochanowicz (2007). „Pojęcie „kultury ekonomicznej” w wyjaśnianiu polskich przemian”. W: J. Kochanowicz, S. Mandes, M. Marody (red.), Kulturowe aspekty transformacji ekonomicznej .Warszawa: Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
Schacht, R. (1992). “Hegel, Marx, Nietzsche, and the Future of Self-alienation”. W: F. Geyer, W. Heintz (eds), Alienation, Society and The Individual: Continuity and Change in Theory and Research. New Jersey: Transaction Publishers.
Stanaszek, A. (2008). „Z nadzieją przeciw beznadziei – ruch piqueteros jako przykład samostanowienia świata wykluczonych”. Kultura i Społeczeństwo, nr 4.
Tocqueville de, A. (1996). O demokracji w Ameryce, t.1. Kraków: Znak, Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego Urry , J. (2009). Socjologia mobilności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.