Z WARSZTATÓW BADAWCZYCH
Ukraińscy absolwenci polskich uczelni: przechodzenie ze studiów na rynek pracy w kontekście samozatrudnienia
 
Więcej
Ukryj
1
Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk
 
2
Szkoła Nauk Społecznych, Instytut Filozofii i Socjologii, Polska Akademia Nauk
 
 
Data publikacji: 20-05-2020
 
 
Autor do korespondencji
Katarzyna Andrejuk   

Instytut Filozofii i Socjologii PAN, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa, adres elektroniczny autorki: kandrejuk@ifispan.waw.pl
 
 
Andriy Korniychuk   

Instytut Filozofii i Socjologii PAN, ul. Nowy Świat 72, 00-330 Warszawa; adres elektroniczny autora: andriy.korniychuk@yahoo.com
 
 
Problemy Polityki Społecznej 2018;40:121-140
 
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
The aim of the article is to describe patterns and mechanisms of entering the Polish labour market by a specific group of Ukrainian migrants — graduates of Polish universities who become self-employed. Ukrainians constitute the biggest groups of foreign students at Polish universities, however, the share of Ukrainian students with Polish origins decreases. It may indicate that educational migrations from Ukrainę to Poland are professionalising, they are becoming morę separated from the ethnic context. The article is based on the results of qualitative research (in-depth interviews). Ukrainian migrants constitute an increasingly numerous group at Polish universities. In their economic activities they may experience problems connected with the student status (unavailability of highly ąualified jobs, limited chances of professional advancement, limited opportunities of full-time employment) and problems associated with the status of foreigners (discriminatory practices, weak knowledge of the language, limited participation in the networks of the host society). Student jobs may be an opportunity to overcome such adaptation problems and deepen the social, cultural and economic integration. The most freąuent strategy of students is combining work and studies. However, in some cases one can also observe a ‘jump’ to the labour market after graduation.
FINANSOWANIE
Artykuł powstał na podstawie materiału empirycznego zgromadzonego w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki numer DEC-2013/09/D/HS6/03430
 
REFERENCJE (35)
1.
Andrejuk, K. (2017). Przedsiębiorcy ukraińscy w Polsce. Struktura i sprawstwo w procesie osiedlenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
 
2.
Andrejuk, K. (2016), Co skłania imigrantów do zakładania własnych firm? Analiza procesu samozatrudniania i rozwijania przedsiębiorstw etnicznych na przykładzie społeczności Ukraińców w Polsce, Studia Migracyjne-Przegląd Polonijny, nr 3(161), s. 223-253.
 
3.
Beck, U., Beck-Gernsheim, E. (red.). (2001). Individualization. London: Sagę Publications.
 
4.
Benz, M.R., Yovanoff, P., Doren, B. (1997). School-to-Work Components That Predict Postschool Success for Students with and without Disabilities, Exceptional Children, vol. 63, iss. 2, s. 151-165.
 
5.
Długosz, P. (2015)., Zjawisko edukacji transgranicznej na przykładzie ukraińskich studentów na Podkarpaciu. Pobrane z: Repozytorium Uniwersytetu Rzeszowskiego, https://repozytorium.ur.edu.pl... [dostęp: 18.03.2018].
 
6.
Domański, H., Federowicz, M., Pokropek, A., Przybysz, D., Sitek, M., Smulczyk, M., Żółtak, T. (2012). From School to Work: Individual and Institutional Determinants of Educational and Occupational Career Trajectories of Young Poles. ASK. Research & Methods, vol. 21, (1), s. 123-141.
 
7.
Dutz, M., Kauffmann, C., Najarian, S., Sanfey, P., Yemtsov, R. (2001). Labour market States, mobility and entrepreneurship in transition economies. EBRD Working Paper no. 65.
 
8.
Gaskell, J. (1992). Gender Mattersfrom School to Work. Toronto: OISE Press.
 
9.
Gierko, V. (2015). „Ukrainizacja” polskich uczelni na tle umiędzynarodowienia kształcenia na poziomie wyższym w Polsce.Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, vol. 40, nr 2, s. 103-119.
 
10.
Górny, A. (2017). Ali circular but different: Variation in patterns of Ukrainę-to-Poland migration. Population, Space and Place, vol. 23, iss. 8. DOI: 10.1002/psp.2074.
 
11.
Górny, A., Kindler, M. (2016). The Temporary Naturę of Ukrainian Migration: Definitions, Determinants and Conseąuences. W: O. Fedyuk, M. Kindler (red.), Ukrainian Migration to the European Union: Lessonsfrom Migration Studies. (91-112). IMISCOE Research Series. Springer.
 
12.
Grabowska, I. (2016). The Transition from Education to Employment Abroad: The Experiences of Young People from Poland. Europe-Asia Studies, vol. 68, iss. 8.
 
13.
Kiersztyn, A. (2011). Racjonalne inwestycje czy złudne nadzieje: nadwyżka wykształcenia na polskim rynku pracy. Polityka Społeczna, nr 1, s. 7-14.
 
14.
Kindler, M. (2011). A Risky Business? Ukrainian Migrant Women in Warsaw’s Domestic Work Sector. IMISCOE Dissertations. Amsterdam: Amsterdam University Press.
 
15.
Komiychuk, A. (2015). Pozytywne i negatywne doświadczenia wybranych krajów w zakresie przyciągania i integracji migrantów o określonych kwalifikacjach. W: P. Kaźmierkiewicz, A. Piłat, J. Segeś Frelak (red.), Przyciąganie do Polski wykwalifikowanych imigrantów. Diagnoza potrzeb w tym zakresie i rekomendacje dla polityki migracyjnej. (104—147). Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
 
16.
Kunasz, M. (2014). Skłonność do samozatrudnienia i determinanty wyboru docelowej formy aktywności zawodowej w świetle wyników badań studentów. Optimum. Studia Ekonomiczne, nr 2 (68), s. 116-131.
 
17.
Kwiek, M. (2015). Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
18.
Kyvliuk, O., Svyrydenko, D. (2017). Academic Mobility as “Brain Drain” Phenomenon of Modem Higher Education. Studia Warmińskie, nr 54, s. 361-371.
 
19.
Lis, M. (2018). Polska chce studentów z zagranicy. Wyda miliony złotych na promocję. Pobrane z: https://www.money.pl/gospodark... [dostęp: 16.03.2018].
 
20.
Nielsen, H.S., Rosholm, M., Smith, N., Husted, L. (2003). The school-to-work transition of 2nd generation immigrants in Denmark. Journal ofPopulation Economics, November, vol. 16, iss. 4, s. 755-786.
 
21.
Okólski, M. (2001). Incomplete Migration: a New Form of Mobility in Central and Eastern Europę. The Case of Polish and Ukrainian Migrants. W: C. Wallace, D. Stola (red.), Pattems ofMigration in Central Europę. (105-128). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
 
22.
Petyuh, V., Shchetinina, L., Shkoda, T. (2017). Development trends, asymmetries and impact factors of youth employment in Ukrainę. Problemy Polityki Społecznej. Studia i dyskusje, nr 36 (1), s. 27-42.
 
23.
Pirog, D. (2013). Wybrane determinanty tranzycji absolwentów studiów wyższych na rynek pracy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 160, s. 131-138.
 
24.
Rębisz, S., Grygiel, P. (2017). Fears and Difficulties Experienced by Ukrainian Nationals During Their Period of Study in Poland. European Education, s. 1-17. DOI: 10.1080/10564934.2017.1364134.
 
25.
Sarnowska, J. (2016). Double Transition: University-to-Work Abroad and Adulthood. Rocznik Lubuski, t. 42, cz. 2a, s. 215-228.
 
26.
Stankiewicz, Ł. (2014). Spór o edukację wyższąw perspektywie teorii dóbr pozycjonalnych. Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja, nr 66 (2), s. 109-130.
 
27.
Stadnyi, Y., Slobodian, O. (2016). YKpaincbKi cmydenmu 3a KopdonoM: cKóibicu ma noMy (Ukraińscy studenci za granicą: ile i dlaczego?). Pobrane z: https://cedos.org.ua/uk/osvita... [dostęp: 18.03.2018].
 
28.
Stadnyi, Y. (2017). YKpaincbKi cmydenmu 3a KopdonoM: tfiaKmu i cmepeomunu (Ukraińscy studenci za granicą: fakty i stereotypy). Pobrane z: https://cedos.org.ua/uk/osvita... [dostęp: 18.03.2018].
 
29.
Teichler, U., Friedhelm, M. (1994). Transition to work: the experiences of former ERASMUS students. London-Bristol: Jessica Kingsley Publishers.
 
30.
Trzciński, R. (2015). Zagraniczni studenci — czy potencjalni uczestnicy polskiego rynku pracy? W: J. Konieczna-Sałamatin (red.), Imigranci o wysokich kwalifikacjach na polskim rynkupracy. Raportz badań 2014-2015. (175-209). Warszawa: Instytut Społeczno-Ekonomicznych Ekspertyz — Fundacja „Nasz Wybór”.
 
31.
Vakhitova, G., Coupe, T. (2013). TheRelations between Education andMigration in Ukrainę. Budapest: International Labour Organization.
 
32.
Wieczorkowska, G., Król, G., Wierzbiński, J. (2015). Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość edukacji akademickiej. W: A.Z. Nowak (red)., Gospodarka na rozdrożu —XXI wiek. Księga jubileuszowa z okazji osiemdziesiątych urodzin profesora Kazimierza Rycia. (165-186). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
 
33.
Zheriobkina, T., Kudelia, M., Samokhin, I., Stadnyi, Y. (2016). CoąiajibHo-eKOHaMinHuu nopmpem cmydeumie: pe3yjibmamu onumyeauun {Społeczno-gospodarczy obraz studentów: wyniki badania). Pobrane z: https://cedos.org.ua/uk/osvita... [dostęp: 18.03.2018].
 
34.
GUS — Główny Urząd Statystyczny: http://stat.gov.pl/.
 
35.
CEDOS — wcześniej Centrum Badań nad Społeczeństwem: https://cedos.org.ua/. Dane wykorzystane w artykule można pobrać z: http://cedos.org.ua/data/CEDOS... oraz https://docs.google.eom/spread....
 
ISSN:1640-1808
Journals System - logo
Scroll to top