STUDIA
W poszukiwaniu „odmiennej drogi”
Więcej
Ukryj
1
Emerytowany profesor, Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku
Data publikacji: 05-06-2020
Problemy Polityki Społecznej 2005;8:77-96
STRESZCZENIE
In search of different way (don’t confuse with Giddens’ third way) of development and
making good society author refers to Muslim and Confucian values of East, economic
inequalities (the rich getting richer, the poor getting poorer), and democratization process.
Cultural differences between East and West consist among other things in stressing on value
of community and social obligations or on value of individual freedom and rights. All questions
about social order have to refer to tensions between these points of view. What we need is
new normative system which resolves this tension in a new and better way in contrast to eastern
authoritarianism or western individualism. Etzioni’s communitarianism is a good starting point
to consideration of possibilities which are still open contrary to Fukuyama’s end of history
hypothesis.
The main obstacles to new better world are economic growth with economic inequalities
and other side effects, lack of efficient and effective social arrangements and low level of social
capital. Author shows many indicators from global development reports (World Bank, UNDP)
and other sources to prove hypothesis of deepening economic inequalities in global scale and
in Polish society. He regards this trends as unjust and rejects them on moral grounds. The last
part of article considers different strategies of democratization in a bitterly divided world.
REFERENCJE (26)
2.
Burnell P., Democracy Promotion: The Elusive Quest for Grand Strategies, „Internatonale Politik und Gesellschaft” 3/2004, Friedrich-Ebert-Stiftung.
3.
Daszkowski J., Dynamika ogólnych nierówności płacowych w Polsce w latach 1989–2002, „Polityka Społeczna” nr 8/2004.
5.
Elmer-Dewit, The Crucial Early Years, „Time” z 18 kwietnia 1994.
6.
Etzioni A., Wie eine gute globalne Gesellschaft entsteht, „Internationale Politik und Gesellschaft” nr 2/2004, Friedrich-Ebert-Stiftung.
7.
Giddens A., The Third Way and its Critics, Polity Press 2000.
9.
Hanceef S., What Everyone Should Know Abort Islam and Muslims, Kazi Publications/Library of Islam, Chicago 1996.
10.
Korda M., Power, How to get it, How to use it, Random House, New York 1975.
11.
Kortmann K., Ein Marshall-Plan mobilisiert Europa, „Entwicklungspolitik” 54, nr 35/36/2004.
12.
Kowalak T., Problemy społeczne Stanów Zjednoczonych, Polskie Towarzystwo Polityki Społecznej, Instytut Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 1996.
13.
Kowalak T., Polityka społeczna prezydentury Clintona, „Polityka Społeczna” nr 3(278)/1997.
14.
Kowalik T. (wyb. i oprac.), Spory wokół Nowej Trzeciej Drogi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001.
15.
Nohlen D., Demokratie ohne Vertrauen: Herausforderung fuer die Zivilgesellschaft in Lateinamerika, „Internationale Politik und Gesellschaft, International Politics and Society” nr 2/2004, Friedrich-Ebert-Stiftung.
16.
Pieliński B., Państwo dobrobytu z namaszczenia Nieba. Specyfika wschodnioazjatyckiego welfare state, „Problemy Polityki Społecznej. Studia i Dyskusje” nr 7/2004.
18.
Smith K. (red.), The Constitution of the United States. Third Edition, Barnes & Noble Books. A Division of Harper & Row Publisher 1975.
19.
Stiglitz J., Wither Reform? Ten Years of the Transition, The World Bank, April 28–30, Washington D.C. 1999.
20.
Sztumski J., Elity, ich miejsce i rola w społeczeństwie. Wydanie drugie poprawione i uzupełnione, „Śląsk” Sp. z o.o., Katowice 2003.
24.
Van Dusen Wishard W., Understanding Our Moment In History, „New Renaissance” 11, nr 4/2003.
25.
Weber M., Gesammelte Aufsätze zur Religionssoziologie, 8th Edition, Tübingen 1986. (The) World Bank, World Dedvelopment Indicators, Washington D.C. 2003.
26.
Young D.R., America In Perspective. Major Trends in the United States Through The 1990s, Houghton Mifflin Company, Boston 1986.